Sunday, March 18, 2012

EDISI KHAS Sayang Sarawak

Tajuk Entry sik menahan..
Entry kali tok edisi bahasa serawaklah..

Rasanya toklah entry pertama aku dalam bhsa swak..Al-maklumlah kita tok nang anak jati sarawak, sikkan dilupaklah bahasa tok walaupun disini or berapa lamak kita ninggal negeri kita.. serawak tetap dihati..menar sik? chewaah..

Rasanya dah hampir 12 tahun aku merantau ke negeri org, alhamdulillah bahasa melayu sarawak aku masih ditahap sama mcm 12 tahun sebelum ya..masih terror kata org putih..sikda nak tersasul atau bercampur2 ngan klakar melaya bila klakar or jmp ngan org swk..bunyi masih ori..hehe

Kadang2 aku rasa pelik juak nangga org sarawak yang rasanya baru jak setahun duak di semenanjung, bila balit bahasanya dah bercampur2..mungkin lain org lain, tapi sikkan cepat gilak..pikirku lah..kitak org rasa camney?

Oklah, Sebenarnya 18-30/3 tok aku akan travel sorg2 ke sarawak.. Walaupun aku anak jati sarawak tapi tempat tok aku belum pernah sampai atau jejakkan kaki kat sia. Setakat area Lundu, Kuching n Samarahan tempat biasa bg aku sebab family belah bapa n mak aku..

Sepanjang tarikh ya, insyaallah aku akan berada di Sri Aman, Betong n Sarikei. Serious aku belum pernah sampei lagik area tok. Aku pun sik dapat nak gambarkan mcm ney keadaan jalan atau keadaan tempat ya. Mun sik kena kerja aku rasa susah aku mok sampei kat tempat2 tok.

Macam 2 tahun lepas pun 1st time aku sampei kat sibu n ke Mukah sebab kerja, mun sik kerna kerja aku rasa bila nak sampei pun aku sik tauk..hehe

Mudah2an perjalanan aku selamatlah hendaknya..
Jiwa kena adventure, baru hidup rasa best..hehe

klah nak tido dah tok, sok flight KLIA-Kuching kul 10.05 pagi..
Barang biasanya sok pg2 baru best nak bekemas..

bye..

3 comments:

Khairul Onggon said...

Selamat bekerja pok.. Best jln2 adventure kedak ya.. Mun sik kerana kerja, nang sik sampei kita ke tempat2 kedakya.. Selamat pergi dan selamat balit.. :)

AmirFX said...

Selamat bekerja dan meranto... Lamak juak dah aku mpun sik meranto... Alasan nak kuar dari kuching sbnrnya.. haha..

am-rie said...

onggon
tkasih...aoklah,kadang2 rasa best dapat keja cam tok..tapi sian kat org dirumah..hehe

AmirFX
kena meranto-ranto skit pok, baru rasa best..hehe