Tuesday, August 16, 2011

Seplastik Juadah

Salam semua..

Camana puasa? pejam celik dah 15 hari kita puasa termasuk ari nie..
Eh..macam kurang.. 15 ke 16 hari dah?hehe

Bagi aku nie hari yang ke 15 lah..Nak kena ganti puasa sehari nanti. Bukan niat dihati.."sahaja aku tak puasa ari ni di bulan Ramadhan"..mintak jauhlah niat tak baik camtu..adalah sesuatu yang menyebabkan aku kurang puasa sehari berbanding lelaki2 macho lain yang dah masuk ari ke 16 dah..

Klau tak silap puasa hari ke 7, aku terpaksa berbuka dek penangan demam panas tahap mendidih..Lembik lutut aku, G klinik doktok bg ubat. Sampai je rumah, rasa mcm sayang nak buka (makan ubat je pun)..

Dah tengah ari dah, semalam aku dok tahan lagi tapi ari tu aku terpaksa jugak telan ubat tu dah betul2 tak larat..Nak kena gantilah tu..hehe




Gambar nie aku ambik masa oustation kat Ganu dulu..Petang2 balik keja aku singgah kat tepi sungai tu sensorg layan blues..

So, semalam g bazar ramadhan kat Batu Kikir Negeri Sembilan. Minggu nie kena oustation blah2 Bahau nie ha..Adalah beli skit juadah untuk berbuka. Member sorg lagi beli ayam percik past tu ke kedai makan yang dah d tempah sebelum ke bazar tadi dengan nasi goreng daging merah n air tembikai sedia untuk di jamu selera.

Dalam nak balik dari bazar tu aku tengok bag plastik yang aku bawak, tetiba teringat balik tazkirah yang aku dengar..

Nie aku nak kongsilah nie..

Cuba bayangkan bekalan yang kita bawak semasa di padang mahsyar.Bila dipersoalkan tentang amalan kita, Org terdahulu dari kita bawak berlori2 pahala amalan,lepas satu lori dikira sampai plak satu lori lain dan seterusnya..banyak sungguh!!

sampai turn kita , sebijik lori pun tak nampak..yang kita bawak bag plastik je, sama macam kita bawak balik juadah berbuka yang dibeli di bazar ramadhan tadilah...Sedih tak..sedihkan..
Mulalah tak tentu arah, cari sana cari sini tengok bawah tengoh atas..Takde beb..dah takde dah..tu jelah bekalan yang kita ada..Alangkah ruginya!!

So, apa yang dimaksudkan kat sini ialah..bulan Ramadhan nie pahala berlipat kali ganda, buat wajib pahala 70 kali ganda, 1 rakaat sembahyang fardu di dalam Ramadhan adalah sama dengan 70 rakaat sembahyang fardu di bulan lain.

Buat yang sunat pahala dah macam wajib. Berbuka ikut sunah pun dah dapat pahala. Bersahur pun dapat pahala..Sedekah pun pahala tak sama macam sedekah ari biasa. Sedekah RM1 didalam Ramadhan bersamaan RM70 di luar Ramadhan. Korang pun tahukan..
Jangan kedekut!!

Kadang2 Kita tahu tapi wat2 tak tahu..malas!! Inilah time kita nak kumpul pahala lebih berkali ganda dari seplastik juadah Bazar Ramadhan tadi..inilah masanya kengkawan semua!!
Janganlah kita tergolong dalam org2 yang rugi!! Insyaallah..

Akhir kata, Selamat berpuasa, selamat berbuka!!

Selamat Beramal!!







11 comments:

AmirFX said...

Kacak gambar ya.. Benar geng.. Time toklah banyak keberkatannya.. Selamat beramal dan selamat berbukak posa sik lamak gik...

cik_ah82 said...

takpe2..nnti ganti sama2 ngan org eh..hehe..ganti awal2 hutang tu..
tetiba rasa gerun lak mengenangkan amalan yg tak seberapa lagi..huhu

cik_ah82 said...

ha..bpk dh wat post kt blog dia..sila klik.hehe

uSu iJamm said...

Insaf, insaf.. berapa byk dah peluang terlepas sepanjang bulan tok tek o.. nice tazkirah.

erolnukman said...

alhmdulillah..setakat tok puasa ok.berjalan lancar...
yalah,benda tok sbenarnya semua org tauk..tp susah nak molah.mcm aku juak...=P

labulabi said...

gambar ya hebat.hehehe.banyak bena dugaan di bulan posa tok pok.hehe

am-rie said...

AmirFX
tq bro..yup sama2 kita meningkatkan amalan kita di bulan posa tok!!

cik_ah82
boleh puasa sekali nanti..bapa pun dah jadi blogger..hehe

usu ijam
sempat gik su..mana yang terlepas terlepaslah..yang ada depan mata kumpul sebanyak mungkin..

am-rie said...

erolnukman
alhamdulillah bro..insyaallah, mesti boleh!!

labulabi
tq bro..auklah, mcm2 jak dugaan bila bulan posa tok..hehe

wa khairul onggon said...

Selamat berposa pok.. Ney result dari kemre baru tek? Sharing is caring bah hehehe..

am-rie said...

wa khairul onggon
ilek lok wa..sikda nyenep2 gilak ngan kamera baru ya..yalah sikda gambar baru..hehe..
sik sabar mok outing tok..bila tek?hehe

Jue said...

mun dah demam, gney gaya lah kan..nek tok dah sihat?

psst: kck pixas ya..sa cam alam fantasi jak nanga